Skip to content

10+1 tip pro posílení nejen dětské imunity

Hledáte rady, jak správně posilovat nejen dětskou imunitu a obranyschopnost organismu?
Přinášíme Vám hned 10 + 1 zaručených tipů.

Školní rok je v plném proudu, sluníčko pomalu ztrácí svou sílu a začíná typické podzimní počasí, a s nízkými ranními teplotami, častějšími dešťovými přeháňkami a občasným závanem studeného větru. Mávnutím proutku, stejně jako léto vešlo v podzim a děti namísto dnů u vody začaly vysedávat v lavicích, maminky své kroky směřují také do lékáren, aby se poradily o možnostech podpory imunity nejen u dětí.

S železnou pravidelností jsou děti v tomto období častěji nemocné. Jejich imunitní systém je citlivější, hůře odolává náporu virů a bakterií, které se v dětských kolektivech rychle množí právě v období podzimu, které je spojeno i s návratem do dětských kolektivů. V této době pak děti více trápí rýma, kašel, mohou být ale třeba jen více unavené.

1. Prevence

Myslete vždy na to, že právě prevence je v posilování dětské imunity klíčová. Nejvyšší požadavky na dětskou imunitu jsou v obdobích, kdy se prudce ochladí, tedy na podzim, ale i na jaře, kdy je k dispozici méně skutečně čerstvého ovoce a zeleniny a náš jídelníček může být chudší na potřebné živiny. Specificky u dětí je pak náročné období pro imunitu v době návratu do školních kolektivů.

Myslet na imunitu bychom ale měli celoročně. Důležité je si uvědomit, že imunitní systém dětí se teprve učí, jak správně fungovat, dětská imunita proto potřebuje čas, aby získala potřebné schopnosti a naučila se reagovat na nové podněty.

2. Pestrá strava

Správný a pestrý jídelníček – to je první a nejdůležitější krok k budování silné imunity našich dětí. Uvádí se, že ve stravě dětí (ale nejen dětí) by se mělo vyskytovat dokonce pět porcí čerstvé zeleniny a ovoce denně. Ovoce a zelenina jsou dokonalým zdrojem potřebných vitaminů i minerálům. Stejně tak je důležité zařadit do jídelníčku luštěniny, celozrnné potraviny (pečivo), maso a také čerstvé ryby, mléčné výrobky nebo vejce. Složení stravy dítěte má také vliv na správné osídlení střevní mikrobioty, která je také velmi důležitá pro správnou funkci imunitního systému. Vhodné je proto zařadit do stravy výrobky obohacené o probiotické a probiotické kultury.

Myslete vždy na to, že jídelníček by měl ideálně obsahovat všechny živiny – bílkoviny, sacharidy i tuky. A pokud Vaše dítě odmítá některé z důležitých potravin, zkuste mu je třeba naservírovat trochu jinak.

3. Pitný režim

V podpoře imunity je důležitý i správný pitný režim dítěte. Zdravý pitný režim dítěte byl měl být součástí průběhu celého dne. Pokud si dítě říká samo o pití, je to známka toho, že pije nedostatečně a má pocit žízně. Součástí pitného režimu je vždy voda a mléko, kterého by dítě mělo vypít cca půl litru denně. Dále jsou pro děti vhodné ovocné šťávy, ale bez umělých sladidel nebo barviv nebo čaje určené dětem, které také není potřebné přislazovat.

4. Čerstvý vzduch

Pobyt na čerstvém vzduchu je velmi důležitý pro prokrvení dýchacích cest, ale také například sliznic očí nebo uší. Čerstvý vzduch pomáhá totiž zvyšovat jejich odolnost. Pamatujte na to, že dítě čerstvý vzduch potřebuje stejně v zimě jako v létě! Pobyt venku je pro dítě velmi potřebný a nezbytný také pro jejich správný tělesný i duševní vývoj. Ideální je být s dítětem venku alespoň hodinu dopoledne a hodinu i odpoledne. V teplých měsících je určitě snadnější trávit s dětmi více času venku, nicméně pro správnou imunitu a zdravý vývoj potřebují děti trávit čas na čerstvém vzduchu i v chladných měsících.

5. Slunce

Bez slunečního svitu by nebylo života. Slunce nám ale také dodává více síly i lepší náladu. Sluneční záření je navíc zdrojem velmi důležitého vitaminu D a v neposlední řadě má také schopnost ničit viry.
Nadarmo se neříká, že kam nechodí slunce, chodí lékař. Vitamin D je totiž velmi důležitý pro správnou funkci imunitního systému. Z mnoha studií pak vyplývá, že současné populaci (jak dospělých, tak i dětí) chybí dostatek vitaminu D právě proto, že mnohem méně pobýváme na slunci. Nepřispívají k tomu ani deštivá léta. Pokud patříte k těm, kdo s Vašim dítětem na slunci trávíte málo času (například proto, že zodpovědně chráníte své dítě proti UV záření), zvažte doplnění vitaminu D zařazením potravin, které jsou na vitamin D bohaté – například tučné ryby, kravské mléko, vaječné žloutky, cereálie nebo hovězí játra. Případně lze doplnit vitamin D i doplňky stravy, kde je ale potřebné se pečlivě poradit o vhodné dávce dle věku dítěte.

6. Pohyb

Jak je důležitý pravidelný a přiměřený pohyb slyšíme dnes a denně ze všech stran. Mějte na paměti, že pobyt na čerstvém vzduchu a venkovní aktivity odolnost dětí zvyšují. Napadá vás, co vaše děti? Vidíte je častěji u tabletu nebo mobilního telefonu než na zahradě, hřišti nebo s kamarády venku? Tak si udělejte čas na výlet, jakoukoli sportovní aktivitu anebo jenom na procházku, prospěje to všem a co víc, čas strávený dohromady je to nejcennější. Nezapomeňte také myslet na to, co dáte dětem na sebe – správně není málo oblečení, ale ani příliš. Zkuste obléct dítě tak, jak se oblékáte vy, aby Vám nebylo ani horko ani zima

7. Smích

Všichni z nás jsme asi již slyšeli, že smích prodlužuje život. Je to dáno tím, že při smíchu se vyplavují endorfiny (hormony štěstí) do mozku a ty pozitivně působí na psychický stav člověka, nejen dospělého, ale i dítěte. Endorfiny ovlivňují také náš celkový fyzický stav. Smutná nálada a stress náš imunitní systém oslabují. A to platí u dětí také stejně jako u dospělých. Aktivity, při kterých se budeme společně s dětmi smát, jsou tím nejjednodušším, co do svého života zařadíme. Nevyžadují velké přípravy ani drahé investice, stačí jen trocha fantazie

8. Spánek

Odpočinek a dostatek spánku (u školních dětí 8-11 hodin) je další stěžejní faktor, který imunitu dětí ovlivňuje, během něj se totiž obnovují tkáně napadené viry a bakteriemi a tělo získává novou energii. Nedostatek spánku vede nejen u dětí, ale i u dospělých k větší náchylnosti k onemocněním. Pro kvalitní spánek je důležité nejen místo, kde dítě usíná, ale pravidelnost v době, kdy dítě ukládáme ke spánku. Obecně je platné, že kvalitu spánku narušuje příliš přetopená a nevětraná místnost, ale i usínání u televize nebo hry na mobilních zařízeních či počítači.

9. Pohoda

Imunitu dětí výrazně ovlivňuje také celková psychika. Strach ze školy, špatné známky, nesoulad s rodiči, to vše negativně působí na dětskou duši. Dobré rodinné zázemí, harmonické vztahy v rodině a zejména naše podpora, zájem a péče, to jsou opravdu důležité aspekty pro zdravý rozvoj dítěte a jeho odolnost vůči náročným situacím. Všechno ovlivnit samozřejmě nemůžeme, ale pokud svět našich dětí budeme vnímat pozitivně, vytvoříme jim šťastné zázemí, které je velmi důležité pro zvládání těžších období v životě dítěte.

10. Hygiena

Mezi hlavní zásady patří také hygiena. Mnoho infekcí se přenáší špinavýma rukama, proto s učením hygienických pravidel u dětí neotálejte, aby si je osvojily co nejlépe a nejrychleji. S mytím rukou souvisí i učení zásad, jak správně používat kapesník, nebo kýchat a kašlat. Ovšem nic se nemá přehánět – pamatujte, že přehnaná čistota a dezinfekce může působit kontra produktivně – vytváří naopak podmínky pro málo odolný imunitní systém.

11. A jedna rada navíc!

Největší část imunitního systému se nachází na slizničním povrchu. Vstupní branou většiny infektů (z 80 %) je dutina ústní, v té se nachází slizniční imunoglobulin A, který představuje první obrannou linii, bránící šíření patogenů dále do našeho organismu.

Spolu se specializovanými buňkami v tenkém střevě tvoří nejúčinnější ochranu před většinou virů, bakterií a dalších patogenů.

Proto je vhodné podporovat nejen střevní mikroflóru vyváženou stravou, případně doplněním probiotik a probiotik, ale také posilovat i aktivaci imunoglobulinu typu A v ústech, například vhodnými doplňky stravy.